Dvodijelni prsten, označen šifrom K 81140, ključni je brtveni element u sustavu ispušnih cijevi motora ZV40/48. Sastavljen od dva segmenta radi lakše instalacije i održavanja, ovaj prsten osigurava sigurno i nepropusno spajanje između ispušnih cijevi. Dizajniran da izdrži visoke temperature i vibracije, igra ključnu ulogu u održavanju integriteta ispušnog sustava, sprječavanju curenja plinova te optimizaciji povratnog tlaka za učinkovit rad motora. Njegova izdržljiva konstrukcija i precizno prijanjanje čine ga neophodnim za pouzdano upravljanje ispušnim sustavom u zahtjevnim pomorskim i industrijskim okruženjima.
Vodilica, označena šifrom K 81161, ključna je komponenta u mehaničkom sklopu motora Adriadiesel/Jugoturbina/Zgoda/Sulzer ZV40/48. Ova precizno izrađena vodilica osigurava točno vođenje i poravnanje vodilice, omogućujući glatko i kontrolirano kretanje međusobno povezanih dijelova. Izrađena od izdržljivih materijala otpornih na habanje, održava optimalan zazor kako bi se smanjilo trenje i mehaničko naprezanje tijekom rada motora. Njena pouzdana izvedba doprinosi ukupnoj stabilnosti i učinkovitosti motora, što je posebno važno u industrijskim primjenama visokih performansi.
Autor: dr. sc. Nenad Končar, dipl. ing.
Datum: 2. svibnja 2025.
Nakon povijesnog ispada elektroenergetske mreže koji je 28. travnja pogodio gotovo cijeli Pirenejski poluotok, predsjednica španjolskog operatora prijenosnog sustava Red Eléctrica, Beatriz Corredor, uputila je poruku javnosti: "It won't happen again." Bila je to izjava koja je, sasvim razumljivo, trebala uliti povjerenje u sustav i njegove stručnjake. Ali kako tu izjavu možemo razumjeti iz tehničke perspektive?
Brza reakcija – razlog za pohvalu
Red Eléctrica zaista je pokazala visoku razinu operativne spremnosti. Do 4 ujutro sljedećeg dana, 100% podstanica bilo je vraćeno u pogon. To je izniman tehnički i organizacijski uspjeh i ne bi ga trebalo umanjivati. U složenim i međusobno povezanima elektroenergetskim sustavima, brzina oporavka je ključna — i Španjolska je taj test položila.
No, što zapravo znamo o uzroku?
U istom obraćanju, predsjednica REE naglasila je da uzrok kvara još nije utvrđen. Ako ne znamo točno što je izazvalo lančani ispad, onda — s dužnim poštovanjem — izjava "neće se ponoviti" više je izraz nade nego činjenično utemeljeno jamstvo.
Kao što je rekao jedan od vodećih svjetskih stručnjaka za stabilnost mreža: "Nulta razina rizika ne postoji."
Uloga oscilacija i smanjenja inercije
Podaci koje su objavili nezavisni nadzornici mreže pokazuju da su se u satima prije ispada pojavljivale oscilacije napona sve veće amplitude. To je često znak pada mrežne inercije — fizičke stabilnosti koju donose veliki sinkroni generatori. Kako Europa prelazi na obnovljive izvore, ta prirodna stabilnost opada, a potreba za aktivnom regulacijom raste.
Možemo li učiniti više?
Da. Umjesto da se oslanjamo isključivo na nadu, tehnička zajednica sve više zagovara:
Upravo u tim tehnologijama leži nova linija obrane — ne protiv samih obnovljivih izvora, već protiv njihovih operativnih izazova.
Neće se ponoviti uz potrebna dokazana tehnička rješenja
Dugoročna sigurnost mreže temelji se na ulaganjima u tehnologije koje mogu reagirati brzo, fleksibilno i predvidivo.
Izjava “neće se ponoviti” najbolje će se potvrditi ako ju prate konkretne mjere. Jer budućnost mreže ne možemo osigurati izjavama – ali možemo tehnologijom.
Od ponovnog pokretanja sustava do dugoročne otpornosti – lekcije i rješenja nakon 28. travnja
Autor: dr. sc. Nenad Končar, dipl. ing.
Datum: 2. svibnja 2025.
Što znamo – i što (još) ne znamo
Tri dana nakon najvećeg kolapsa elektroenergetske mreže u povijesti Iberijskog poluotoka, uzroci i dalje nisu službeno potvrđeni. No reakcije su već krenule:
Što se zapravo dogodilo?
U samo nekoliko sekundi, 15 GW je "nestalo" s mreže.
Posljedice:
Kako je Španjolska "ponovno upaljena"?
Povratak struje trajao je 6 do 10 sati, prema nekim izvorima i više.
Stručnjaci iz Euronewsa i DW-a objasnili su da se radilo o postupku ponovnog pokretanja mreže (black-start), složenom procesu bez kojeg bi obnova trajala danima.
Gdje su radile mikromreže i baterijski backup – sve je funkcioniralo.
Rješenje: decentralizirana otpornost kroz baterije
Svi relevantni izvori, od Bloombergovih analitičara do Grid Engineering udruženja, slažu se u jednom:
Snažni sustavi baterijske akumulacije ključni su za buduću stabilnost.
Zašto?
Što nudi Adriadiesel?
Kao jedan od vodećih regionalnih ponuđača sustava baterijske pohrane, nudimo:
Što dalje?
Španjolska će možda otkriti što je bio uzrok.
Ali Europa mora odgovoriti kako spriječiti posljedice sljedećeg puta.
Ključno pitanje više nije što je pošlo po zlu, nego što nije bilo spremno.
Kontakt
Adriadiesel surađuje s elektroprivredama, gradovima i privatnim operaterima:
Kontakt: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Energija budućnosti nije samo zelena – ona mora biti i otporna. Vrijeme je za pametne sustave, prije nego padne novi mrak.
Spojna matica SERTO, označena šifrom K 87163, precizno je izrađena komponenta koja se koristi za sigurno povezivanje cijevi za gorivo u sustavu napajanja motora ZV40/48. Proizvedena s visokim stupnjem točnosti, ova matica osigurava spojeve bez curenja čak i pod visokim tlakom, čime se čuva integritet sustava za gorivo i smanjuje rizik od požara. Zahvaljujući kompatibilnosti sa SERTO sustavom kompresijskih spojki, omogućuje brzu montažu i pouzdano brtvljenje. Ova je komponenta ključna za sigurnost i učinkovito funkcioniranje motora u zahtjevnim uvjetima rada.
Termometar s oznakom K 92023 ima ključnu ulogu u praćenju stanja motora mjerenjem temperature rashladne vode i ulja za podmazivanje u motoru ZV40/48. Precizno očitanje temperature presudno je za sprječavanje pregrijavanja, razgradnje ulja i mehaničkih naprezanja. Dizajniran za izdržljivost i točnost, ovaj termometar omogućuje trenutačnu povratnu informaciju za operatere i tehničare, što omogućuje rano otkrivanje nepravilnosti. Njegova robusna konstrukcija jamči pouzdanost i u najzahtjevnijim toplinskim uvjetima industrijskih i brodskih primjena.